Hoe regel ik?

Hier vindt u  op veel gestelde vragen het antwoord:

U kunt als u vermoedt dat u last heeft van een blaasontsteking, uw urine van 08.00-10.30 uur inleveren bij de praktijk. Lever de urine in, in een juist potje (heeft u geen urinepotjes thuis, vraag om een gratis potje bij de assistente aan de balie). Indien er meer dan 2 uur zit tussen het opvangen van de urine en het inleveren bij de praktijk, bewaar de urine dan in de koelkast. De betrouwbaarheid van het urineonderzoek kan anders afnemen.

Het beste is een zogenaamde gewassen plas in te leveren. Maak de uitgang van de urinebuis eerst goed schoon met water. Plas het eerste beetje in het toilet, plas daarna in het potje en plas de rest weer uit in het toilet.

De uitslag van het urineonderzoek is 's middags te zien in uw patiëntenportaal Uw Zorg Online. Hieronder ziet u waar u onze uitleg en ons advies kunt teruglezen.

Niet ieder type labonderzoek is binnen een zelfde tijd beoordeeld. Wij streven ernaar om binnen twee werkdagen uw labuitslag van uitleg en advies te voorzien in uw patiëntenportaal Uw Zorg Online. Indien er sprake is van een afwijkende uitslag en snelle vervolgstap vereist is, dan zal er vanuit de praktijk altijd contact met u worden gezocht.

Hieronder is met afbeeldingen stapsgewijs uitgelegd waar u onze uitleg en ons advies kunt vinden.

Stap 1: Nadat u bent ingelogd in het portaal, kunt u klikken op ‘Dossier’

picture1

Stap 2: Klik hierna op ‘Bekijk overzicht klachten en ziektes’

picture2

Vanwege drukte kunnen wij niet alle patienten aannemen. Om deze reden hanteren wij een wachtlijst. Wanneer u aan de beurt bent zullen wij u benaderen om de inschrijving af te ronden.

Het inschrijfformulier voor onze wachtlijst kunt u hier vinden. Wij zijn altijd open voor nieuwe patiënten als het gaat om gezinsuitbreiding, of samenwonen met een bestaande patiënt. Neem in dat geval contact met ons op.

Het is belangrijk voor u en voor ons dat u in geval van spoed of een visite snel te bereiken bent, daarom zijn wij enkel open voor nieuwe patiënten die wonen in de postcodes 9711, 9712 en 9718, en 9721 tot en met 9728 en die nog geen huisarts in de buurt hebben.

Doorgeven wijzigingen

Indien u telefoonnummer, adres, of andere voor ons relevante gegevens wijzigen, dan worden wij daar graag over ingelicht zodat wij de nieuwe gegevens kunnen aanpassen in ons systeem. U kunt de wijzigingen naar ons mailen huisarts.rivierenbuurt@ezorg.nl 

Hierbij is onderstaande informatie relevant:

naam: 

geboortedatum: 

Geef daarnaast duidelijk aan welke wijziging doorgevoerd dient te worden in ons systeem. Voor ons is het tevens belangrijk om te weten of de wijziging enkel voor u geldt, of bijvoorbeeld voor het gehele gezin.

Wat is een medische verklaring?

Huisartsen mogen geen medische verklaring afgeven over de bij hen ingeschreven patiënten.

Een medische verklaring is een brief van de arts over een ziekte of een beperking van een patiënt, waarin aangegeven wordt dat de patiënt op basis van die ziekte bepaalde voorzieningen nodig heeft of dingen niet meer kan. Dit gaat bijvoorbeeld over of iemand recht heeft op een aangepaste woning, of iemand in staat is om te werken en over of een reis terecht geannuleerd is.

Waarom mag uw huisarts geen medische verklaring afgeven?

Een medische verklaring mag alleen afgegeven worden door een onafhankelijk arts. De belangrijkste reden hiervoor is dat de behandelend arts zich moet kunnen concentreren op uw behandeling en dat u een vertrouwensband op kunt bouwen. In deze vertrouwensrelatie horen geen andere belangen mee te spelen. Dit kan er namelijk voor zorgen dat u bepaalde klachten of zorgen niet durft te vertellen omdat dat van invloed kan zijn op deze verklaring. Daarnaast horen keuringen gedaan te worden door artsen die op de hoogte zijn van alle regels.

Wat kunt u doen als een instantie om een medische verklaring vraagt?

  • Kijk op de verwijswijzer welke informatie voor u van toepassing is,
  • Vraag bij de instantie die om de verklaring vraagt of een eigen verklaring of ingevulde vragenlijst volstaat. U kunt veel informatie terugvinden in uw medisch dossier via het patiëntenportaal,
  • Vraag de instantie om een onafhankelijk arts voor u te adviseren of regelen,
  • Met uw toestemming kan uw behandelend arts feitelijke informatie verstrekken aan een instantie of andere partij. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn. Deze kosten worden door ons gefactureerd aan de instantie.

Voor medicatie dat niet onder de Opiumwet valt is het verstandig om een medicijnpaspoort aan te vragen op het moment dat u met de medicijnen op reis gaat. Een persoonlijke medicijnpaspoort is gratis bij de apotheek op te halen Met een medicijnpaspoort is het gemakkelijk om in het buitenland een vervangend geneesmiddel te krijgen van een arts of apotheek en te zien welke medicijnen u gebruikt mocht u onverhoopt in het buitenland in het ziekenhuis terecht komen.

In het geval dat uw medicijnen wel onder de Opiumwet vallen, is een medicijnpaspoort niet voldoende, deze mogen niet zomaar worden meegenomen naar het buitenland. Voor deze medicijnen geldt een Schengenverklaring of een Engelstalige medische verklaring. De specifieke regels zijn afhankelijk van de bestemming, de medicijnen en de reisduur.

Hieronder zijn enkele medicijnen te zien die onder de Opiumwet vallen:

  • ADHD-medicijnen, zoals methylfenidaat (Ritalin®)

  • slaap- en kalmeringsmiddelen, zoals oxazepam en temazepam

  • sterke pijnstillers, zoals morfine

  • medicinale cannabis

Wilt u meer informatie over medicijnen die onder de Opiumwet vallen, klik dan hier, of neem contact op met uw apotheek.

Schengenverklaring

Met een Schengenverklaring kunt u medicijnen die onder de Opiumwet vallen mee nemen naar landen binnen de Schengenzone. Gebruikt u meerdere medicijnen die binnen de Opiumwet vallen, dan dient u meerdere verklaringen aan te vragen. De Schengenverklaringen zijn 30 dagen geldig. Gaat u langer dan 30 dagen op reis, dan dient u meerdere Schengenverklaringen aan te vragen. Deze verklaringen kunnen tot maximaal 90 aan een volgende dagen afgegeven worden. Indien u langer dan 90 dagen buiten Nederland, maar binnen de Schengenzone verblijft, dan dient u een Engelstalige medische verklaring aan te vragen. Dit geldt ook voor een verblijf buiten de Schengenzone.

Het is aan te raden de Schengenverklaring of de Engelstalige medische verklaring uiterlijk 4 weken voor vertrek aan te vragen in verband met de verwerkingstijd.

Klik hier voor meer informatie over de Schengenverklaring en de Engelstalige medische verklaring en een duidelijk stappenplan.

 

 

Iedereen heeft het recht om een second opinion aan te vragen. Bij een second opinion krijgt u een medische beoordeling of advies van een andere arts dan de arts die u behandelt. De arts die gevraagd wordt voor een second opinion is werkzaam in hetzelfde specialisme als de behandelend arts.

Hoe kunt u een second opinion aanvragen?

Voor een second opinion is een verwijzing nodig van u behandelend arts. Het is daarom verstandig om eerst uw wensen te bespreken met uw behandelend arts. U kunt alleen een verwijzing krijgen voor een second opinion van uw huisarts, als u niet bij een specialist onder behandeling bent.

Kan een second opinion geweigerd worden?

Een verzoek voor een second opinion wordt in principe altijd geaccepteerd door uw arts. Een arts kan echter zwaarwegende argumenten hebben tegen een second opinion. De arts moet deze aan u kunnen onderbouwen.

Wordt een second opinion altijd vergoed?

Wanneer u een verwijzing krijgt van uw behandelend arts voor een second opinion, dan wordt dit over het algemeen vergoed door uw zorgverzekeraar. Het is echter aan te raden vooraf contact op te nemen met uw zorgverzekeraar om na te gaan of uw verzoek ook vergoed wordt.

 

Wij stimuleren het gebruik van het patiëntenportaal Uw Zorg Online. Hier ziet u hoe u zich kunt aanmelden voor het portaal.

Wat kunt u verwachten na het versturen van een eConsult?

Via het portaal kunt u een eConsult naar ons sturen. Deze wordt door één van de zorgverleners beantwoord.

Wij streven ernaar om binnen 3 werkdagen antwoord te geven. Voor ingewikkelde vragen is soms overleg of meer onderzoek nodig, om deze reden kunnen wij niet garanderen dat u op dezelfde dag antwoord krijgt.

Het is goed om ervan bewust te zijn dat een vraag die telefonisch aan ons gesteld wordt op een zelfde manier behandeld wordt, en hier dus ook niet altijd dezelfde dag een antwoord op gegeven kan worden.

Een eConsult is niet geschikt in het geval van spoed. In dat geval adviseren wij u om altijd te bellen.

Ook is een eConsult niet geschikt voor een niet-medische vraag. Algemene vragen die niet gaan over uw gezondheid kunt u het beste naar ons mailen.

Wanneer ziet u een labuitslag?

Een labuitslag is direct zichtbaar in het portaal zodra de uitslag bekend is. Dit is vaak op dezelfde dag dat u bijvoorbeeld urine voor onderzoek hebt ingeleverd, of bloed hebt laten prikken. De uitslag is te lezen in uw dossier, in de map 'Uitslagen van onderzoek'.

Het commentaar en de duiding van de labuitslag is uiterlijk binnen 3 tot 5 werkdagen in uw dossier te zien, in de map 'Klachten en ziektes'.

Wij verzoeken u om niet in de tussentijd te bellen over de uitslag. Als de uitslag bijzonder, of ernstig is, wordt u door de praktijk gebeld. Indien u niet gebeld wordt, raden wij aan om de uitleg van de labuitslag 5 werkdagen, nadat u iets voor onderzoek hebt ingeleverd, te lezen in uw portaal.

Alias account

Gebruikt u hetzelfde mailadres als uw partner, of heeft u kind nog geen eigen mailadres? Klik dan hier voor uitleg van Uw Zorg Online over het gebruik van één emailadres voor meerdere gezinsleden.

 

Telefoonnummer

Praktijknummer

Spoednummers

Bij spoed overdag bel je dit nummer

’s Avonds en in de weekenden bel je de Doktersdienst Groningen

Accreditatie

Image

Openingstijden

maandag
08:00 - 17:00
dinsdag
08:00 - 17:00
woensdag
08:00 - 17:00
donderdag
08:00 - 17:00
vrijdag
08:00 - 17:00
zaterdag
gesloten
zondag
gesloten

Op dit moment is de praktijk niet geopend of telefonisch bereikbaar.

Voor spoedeisende hulp, bel 0900-9229 (Doktersdienst Groningen)

Bij levensbedreigende situaties belt u 112

Tijdens vakantie: mw. drs. Affara, tel. 050-3127315

GTranslate